Derfor skal du straks gå i gang med "De 5 Tibetanere".


5 lette øvelser til et langt og sundt liv. Og så tager de kun 15 minutter og kan laves næsten hvor det skal være.




Du har måske hørt tale om venindernes møde med "De fem tibetanere".

I Peter Kelders bog af samme navn, skildres fortællingen om Peters ven, den gamle britiske oberst Bradfort, og dennes søgen efter Ungdommens Kilde.


Historien lyder nogenlunde således:

-”Det påstås, at de berømte øvelser stammer fra Shangri-La, den evige ungdoms glemte dal i Himalaya.


Oberst Bradfort som var pensioneret, havde en rum tid ønsket at tage til Himalaya for at lede efter Ungdommens Kilde. Og han havde ad flere omgange spurgt sin yngre ven Peter Kelder om denne ville ledsage ham på sin færd. Peter havde ikke mulighed for dette, da han stadig havde arbejde at passe.

Den krumbøjede oberst tog nu sin stok og tog afsked med Peter. Det sidste han sagde til Peter:

”- Jeg sender dig et postkort. ”

Årene gik og en dag modtog Peter et postkort, hvorpå der med sirlig håndskrift stod skrevet

”- Jeg har fundet det”

Endnu gik der 3 år og en dag ringede det på døren hos Peter. Da han åbnede, så han en høj, rank mand med skinnende sort hår. Og havde det ikke været for uniformen, ville Peter ikke have genkendt den gamle Oberst."


Efter sigende, skulle obersten havde fundet vejen til evige ungdom gennem ”De 5 Tibetanere” – 5 yoga øvelser som munkene i Shangri-La udførte dagligt. ”



Det er selvfølgelig op til dig selv at afgøre, men at 'De fem tibetanere' - eller riter, som de også kaldes - giver sved på panden og masser af energi, er ikke helt ved siden af.

Og så kan man ikke ligefrem sige, at riterne gør, at du skal springe over, hvor gærdet er allerhøjest: Fem overskuelige øvelser, et par meters gulvplads og et kvarter til overs - og dagens motion er hjemme.

I dit tempo og når du har lyst. Hvordan bliver det bedre end det?

Go' energi. Hvis man spørger obersten, i hvert fald. Under alle omstændigheder bygger de på den kinesiske, taoistiske tro på, at sygdom "blot" er et resultat af blokerede energistrømninger i kroppen. Det retter øvelserne op på. I følge hinduistisk tænkning faktisk så meget, at de fem riter garanterer et langt og sundt liv. De aktiverer nemlig kroppens energicentre og sørger for, at du genvinder sundhed, vitalitet - og ungdom.

Måske. De kan i hvert fald mærkes i hele kroppen og føles som et kæmpe energiboost og en ret så perfekt start - eller afslutning - på dagen. Og så er de nemme.

Hvad er bedst for dig? Du får lynhurtigt lært at lave de fem riter. Om morgenen, om aftenen, i stuen, i haven, på jobbet. Hvad der føles let og rigtigt for dig.


Hver tibetaner, hver øvelse/rite, skal laves mindst tre gange til at begynde med.

Start altid med et ulige tal fx 3 gentagelser og kør dette i en uge. Forhøj ugen efter med 2 dvs 5 gentagelser og ugen efter med 2 igen dvs 7 gentagelser.


Forøg hver uge med 2 gentagelser, indtil du når 21, hvilket er det optimale antal gange at udføre øvelserne/riterne på.

Mærk altid efter, hvad der føles godt for dig.


Under alle omstændigheder vil "De fem tibetanere" ikke stjæle mere end mellem 15 minutter af din tid om dagen. Det er da til at overskue.






Sådan kommer du i gang med De 5 tibetanere.


Riterne


Rite 1 - Jeg er i harmoni med mig selv Stå oprejst, stræk armene vandret ud til siden. Drej rundt om dig selv i urets retning (fra venstre mod højre). Du bliver måske lidt svimmel. Drej altid et ulige antal gange.


Rite 2 - Jeg lever bevidst ud fra mit centrum Liggende - hæv hovedet og benene (hovedet først). Hold lænden i gulvet. bøj evt. knæene. Indånding når du løfter hovedet og benene. Udånding når du sænker benene og hovedet.


Rite 3 - Ubegrænset energi strømmer gennem min krop Stå på knæene - bøj hoved og hals bagover. Start med at presse hagen mod brystet, bøj bagover i en blød bue (indånding), pres hænderne mod balder eller lår. Kom tilbage på udåndingen.


Rite 4 - Jeg er levende og stærk Sid ret op med strakte ben - løft kroppen til en bro. Start med at strække nakken og lægge hagen mod brystet. Løft kroppen op på en indånding. Sænk kroppen på en udånding.


Rite 5 - Min krop og mine tanker er fleksible Lig på maven - hænderne i gulvet ud for skuldrene. Kroppen hænger, du støtter på tæerne og hænderne, kig op i loftet. Løft nu bagdelen op på en indånding. Sænk på udåndingen.


Husk altid at afslutte med at dreje modsat uret efter den sidste rite, så der kommer balance i systemet igen. Du ved Yin og Yang.

Kære klienter. 

Der er kommet nye anbefalinger angående brug af masker, hvilket betyder ændringer i sessionerne 

    • Facebook
    • Instagram
    • YouTube
    • Facebook
    • Instagram
    • YouTube

    © DenGyldneLotus  2020

    Proudly created with Wix.com

    © DenGyldneLotus  2020

    Proudly created with Wix.com

    Rachele Rikkelila Lakshmi Haagensen

    Certificeret EFTMR-Traume Terapeut  &

    aut. sygeplejerske

    31 39 11 29 

    DenGyldneLotus

    Lundegårdsvej 18, 4100 Ringsted Danmark